САЩ работят за изваждането на Китай от глобалните вериги за доставки

САЩ работят за изваждането на Китай от глобалните вериги за доставки

© Reuters

Администрацията на президента Доналд Тръмп рязко е форсирала инициатива международните промишлени връзки за доставки да не преминават през Китай. Това става в контекста на намерението на Вашингтон да санкционират властите в Пекин и заради начина, по който са реагирали на избухването на зараза от коронавируса.

„Ройтерс“ цитира бивши и настоящи високопоставени членове на администрацията, според които не става дума само за предизборното обещание на Тръмп да прибере в страната изнесени в Китай производства. За САЩ ще е приемливо и ако те се преместят към приятелски държави.

Кийт Крак, зам.-министър по въпросите на икономическия растеж, енергетиката и околната среда в Държавния департамент, казва пред „Ройтерс“, че „от години работим по този въпрос, но сега рязко форсираме инициативата, важно е да е разберем къде са критичните сектори и точки“. Според него първите решения на САЩ по този въпрос може да бъдат обявени скоро.

Сред обсъжданите мерки са данъчни стимули и евентуални субсидии за спиране на аутсорсинга към Китай. „Цялото правителство действа в тази посока“, казва един от източниците. Агенциите преглеждат кои производства може да бъдат преценени като изключително важни и как тези стоки да се произвеждат извън Китай.

„Имаме перфектна буря – пандемията кристализира всички притеснения, които хората имаха за това да правят бизнес с китайците“, казва друг от официалните лица. „Всички пари, които правеха от сделките с Китай преди, са надхвърлени в пъти от икономическите щети от коронавируса.“

Тръмп неведнъж е заплашвал с нови мита над 25-те процента, вече наложени на китайски стоки за 370 млрд. долара годишно. Американски компании се оплакват от тези мерки, особено заради рухващите им продажби покрай пандемия. Това не означава, че президентът ще отстъпи, казват официални източници на „Ройтерс“. Други обясняват, че реакцията може да има формата на санкции срещу определени китайски държавни служители и сближаване с Тайван.

    • Мрежа за икономически просперитет
    • Решенията, засягащи веригите за доставки, са много по-конкретни и – което е необичайно за подхода на Тръмп – с участието и на други държави. САЩ работят за създаването на алианс на „партньори, на които имат доверие“. Той се нарича Мрежа за икономически просперитет, казва един от официалните служители. В нея ще влязат компании и структури на гражданското общество, работещи според стандарти, които ще са едни и същи за широк спектър дейности – от дигитален бизнес, енергетика и инфраструктура до изследвания, търговия и образование.
    • На 29 април държавният секретар Майк Помпео намекна кои може да са тези държави с думите, че САЩ работят „за напредъка на глобалната икономика“ с Австралия, Индия, Япония, Нова Зеландия, Южна Корея и Виетнам. Разговорите включват „как преструктурираме веригите за доставки, за да предотвратим нещо подобно да се повтори“.

Може да има място и за Латинска Америка. Посланикът на Колумбия Франсиско Сантос каза през април, че обсъжда с Белия дом, Съвета за национална сигурност, финансовото министерство и Търговската камара на САЩ как американски компании да изнесат част от доставките си от Китай и да ги върнат по-близо до дома.

През 2010 г. Китай надмина САЩ като производител №1 в света и през 2018 г. заемаше 28% от глобалното производство, сочат данни на ООН. Пандемията изтъкна колко зависим е светът от китайците за производството на продукти като генерични лекарства, термокамери и храни.

Американски компании, вложили милиарди долари в китайски фабрики и достъп до пазар от 1.4 млрд. души, няма масово да тръгнат да оттеглят бизнеса си. По-скоро ще има естествено намаляване на риска, върху който насочи светлина пандемията, и разнообразяване на източниците на доставки, казва Дъг Бари, говорител на Американско-китайския бизнес форум.

Джон Мърфи, старши вицепрезидент по международната политика в Американската търговска камара, коментира, че и в момента САЩ си произвеждат 70% от медикаментите. Изграждането на нови съоръжения в страната ще отнеме между 5 и 8 години. „Притеснени сме, че преди да започнат да търсят алтернативи, официалните лица би трябвало да разполагат с правилния набор от факти.“



Коментар на новината чрез Facebook