По-малко изложения и колекции: висшата мода забавя темпото

По-малко изложения и колекции: висшата мода забавя темпото

© Reuters

От Armani до Gucci, водещите модни къщи преработват календарите си, за да забавят неистовото темпо на изложения и нови колекции. Пандемията от коронавирус наложи преосмисляне на начина, по който работи индустрията.

Луксозните марки намаляват броя на колекциите, които показват на седмиците на модата през годината в Лондон, Париж, Милано и Ню Йорк или на други събития в екзотични места, пише „Ройтерс“

След повече от два месеца карантинни мерки, когато магазините бяха затворени по целия свят, а производствените фабрики не работеха, секторът за луксозни модни стоки на стойност 310 милиарда долара е на път да отбележи спад на продажбите за 2020 г. до 35%, изчисли консултантската фирма „Бейн“.

Модните къщи трябва да се преборят с купчините непродадени дрехи и перспективата за широко разпространени отстъпки, които ще намалят аурата им на ексклузивност, както и печалбите им.

Американският дизайнер Майкъл Корс беше поредният, който призова за забавяне в модния календар в понеделник, след като се изтегли от ревютата в Ню Йорк през септември.

Корс обяви, че ще прави само две колекции годишно – една за пролет/лято и една за есен/зима, пропускайки така наречените „курортни“ и „пред-есенни“ колекции, които много от дизайнерските къщи наскоро започнаха да произвеждат, за да се обновяват магазините през зимата и лятото.

По-малко изложения и колекции: висшата мода забавя темпото

© Reuters

Такива колекции съдържат, например, облекло за пътуване в чужбина, от което много от клиентите ще трябва да се откажат през 2020 г. Това е само една от творбите на дизайнерите, които според критиците не са в синхрон с нуждите на потребителите, особено в глобална рецесия. Колекциите за круизни пътувания или курорт обикновено се показва през май и се доставя в магазините през ноември.

Дебатът за пренасищането модната индустрия предхожда кризата, но нуждата за намаляне на разходите в момента притиска моделиерите.

Майкъл Корс заяви, че доставките на неговите артикули оттук нататък ще бъдат планирани да пристигат постепенно в магазините, отразявайки по-добре „как клиентите всъщност живеят и пазаруват“.

„Задължително е да дадем на потребителите време да възприемат есенните линии, които току-що ще пристигнат през септември, и да не ги объркваме с огромно количество допълнителни идеи, нови сезони, продукти и изображения“.


Робърт Бърк,

основател на консултантската фирма за продажба на луксозни стоки на дребно „Робърт Бърк Асошиейтед“

Джорджио Армани в отворено писмо до модното издание WWD заяви, че луксозните марки трябва да спрат да имитират забързаните графици за доставка на така наречената „бърза“ мода.

„Няма смисъл едно от якетата или костюмите ми да стоят в магазина в продължение на три седмици, преди да бъде обявено за остаряло и заменено с нови стоки, които не са твърде различни“, написа той.

Алесандро Микеле, който превърна Gucci в една от най-печелившите марки на френския собственик Kering, също заяви, че ще намали годишните изложения от пет на две.

В представянето на печалбите си в края на май, Ралф Лорън заяви, че е балансирал асортимента си към „основни“, по-малко сезонни продукти. Главният финансов директор Джейн Нилсен заяви, че лятната колекция ще остане в магазините до август, „за да увеличи максимално продажбите на пълни цени“. Компанията дори ще отложи готови продукти за предстоящи колекции.

По-малко изложения и колекции: висшата мода забавя темпото

© Reuters

В миналото ще останат и честите модни ревюта в екзотични дестинации – запознати с индустрията са заявили пред „Ройтерс“, че вече няма смисъл да има толкова големи маркетингови разходи – едно подобно ревю може да струва много над 1 милион долара.

Промяната в дейността на модните къщи ще преобърне и баланса между дизайнерите и големите магазини, които от години диктуват сроковете за пускане на стока, за да освежават витрините си.

Многократните доставки позволяваха на продавачите да се обаждат редовно на клиентите със съобщения за нови артикули, каза за „Ройтерс“ Рон Фраш, бивш президент на Saks Fifth Avenue. Слагате зимни палта на витрината в средата на лятото и можете да правите каквито си искате отстъпки, а това е „убийствено“ за марките, докато магазините печелят, разказва Фраш. Със затварянето на много водещи магазини в САЩ и по света, този модел все повече се поставя под въпрос, каза той.

И все пак някои марки се съпротивляват на призива за по-кратък моден график. Chanel, която в демонстрация на сила повиши цените през май, заяви, че ще се придържа към шест колекции годишно.



Коментар на новината чрез Facebook