Новата реалност – пресните продукти в Европа ще са все по

Новата реалност - пресните продукти в Европа ще са все по-оскъдни

© Reuters

Пресните плодове и зеленчуци ще са все по-оскъдни в Европа, предупреждават доставчици, цитирани от „Ройтерс“.

Причините са различни, а проблемите – големи и комплексни. Има обявени програми за финансово подпомагане, но не достигат стотици хиляди сезонни работници по ниви и оранжерии, трупат се проблеми с транспорта – от торове до готова продукция, а пред скъсване са вериги на доставки от Африка – заради карантина на местното население или недостиг на контейнери.

Правителствата проучват начини да се смекчи този недостиг, включително чрез „зелени коридори“, които да позволят на прясната продукция да се придвижва по-бързо през границите на ЕС. Държавте набират „сенчеста армия“ от събирачи на реколтата и разхлабват правилата за пътуване за работниците мигранти.

Магазините, които вече се сблъскват с клиенти, искащи да се презапасят, може да срещнат трудности с поддържането на щандовете заредени.

В Кения, основен доставчик на зелен боб и грах за Европа, половината от работниците в сектора бяха изпратени удома в принудителен отпуск заради неспособността на индустрията да превозва поръчките, въпреки че търсенето от европейски търговци расте.

„(Европейските) запаси се изчерпват с всеки изминал ден“, каза Окисегере Ожепат, главен изпълнителен директор на консорциума за пресни продукти на Кения, обединяващ над 200 производители и износители.

Доставките от друг ключов снабдител, Южна Африка, стават все по-трудни, предвид че страната ще започне 21-дневна блокада тази седмица.

„Бяхме в относително добра форма до по-рано тази седмица, но сега нещата стават много трудни“, каза Ханс Мюлаерт-Гелейн, управляващ директор на Fruits Unlimited, базирана в Южна Африка компания, която изнася плодове и зеленчуци за Великобритания. „Все повече полети спират, така че очаквам да има големи нарушения“.

Западните вериги за доставки се свиват, тъй като проблеми, вариращи от недостига на шофьори на камиони до ограниченията за моряци, удрят по безпроблемния приток на стоки, коментират оператори за логистика на товари.

Дори и по-дълготрайни продукти като цитрусовите плодове, които обикновено се транспортират по море, може да бъдат блокирани заради недостиг на контейнери, свързан с китайската блокада, обясни Мюлаерт-Гелейн.“Портокали и лимони се търсят много. Също така кореноплодни, моркови, зеле, всичко, което е полезно, с което хората се презапасяват“, допълни той пред „Ройтерс“.

Недостигът на мигрантска работна ръка също рискува да наруши производството в няколко основни европейски доставчика, включително Испания, най-големият износител на плодове и зеленчуци в Европа.

Около 16 хил. сезонни работници от Мароко, предимно жени, се очакваше да пристигнат в района на Уелва в Испания, за да берат ягоди и други червени плодове по силата на споразумение между двете страни.

По-малко от половината бяха пристигнали до 12 март, тъй като Мароко затвори границите си за пътници, посочи Абделмунайм Мадани, ръководител на мароканската трудова агенция ANAPEC. Страната е блокирана поне до 20 април.

Фермери и синдикати в Испания заявиха, че производството, обработката и износът на плодове и зеленчуци все още тече безпроблемно, въпреки че извънредното положение ограничава достъпа на хората до фермите и районите за бране.

Филип Бинар, генерален делегат на Freshfel Europe, която представлява европейското производство на пресни продукти, коментира, че основният проблем е липсата на сезонни работници, особено за трудоемки култури като ягоди и аспержи. По думите му сред предизвикателствата е работниците да бъдат придвижени от мястото на настаняване до фермите, поддържайки в същото време социална дистанция. „Преди те се събираха в миниван, побиращ осем или девет души, след това работеха по цел ден, а после се връщаха обратно. Сега този колективен транспорт е невъзможен“.

Хайнц Шибли ръководи ферма за ягоди, малини и боровинки в провинцията южно от река Рейн близо до Винтертур в Швейцария. Цялата му продукция е предназначена за швейцарския пазар. Обикновено по това време той има около 30 работника от Словакия, Румъния и Полша по полетата или в оранжериите. До май ще се нуждае от 70 души, тъй като събирането на реколта започва по същество.

Досега са пристигнали само 12 работника, тъй като тези, което е трябвало да дойдат тази седмица, са били блокирани от ограниченията в собствените им страни или при преминаването през Германия и Австрия, за да стигнат до Швейцария.

Предвид несигурността Шибли разговаря с местните власти за набирането на местни безработни хора или търсещи убежище, които чакат случаите им да бъдат решени.

„Най-лошият сценарий е да не можем да засадим всички плодове, които обикновено бихме засадили, след като първите бъдат събрани, или дори да не можем да съберем реално реколтата“, заяви той пред „Ройтерс“.

В сряда швейцарското правителство обяви 20 милиарда швейцарски франка безлихвени или нисколихвени кредити за подпомагане на бизнеси като този на Шибли в кризата с коронавируса.

В Германия, чийто хранителен сектор разчита на около 286 хил. сезонни работници всяка година, земеделският министър проведе разговори с „Луфтханза“, за да провери дали те може да бъдат транспортирани, ако докажат, че не са заразени. Други идеи включват временно облекчаване на времевия лимит за сезонни работници отвъд сегашните 70 дена.

Франция, чиито фермери прогнозират недостиг на около 200 хил. работници по време на периода за събиране на реколтата, призова останалите без работа заради коронавируса, да помогнат в събирането на плодове и зеленуци.

Ограниченията по границите, целящи да се спре разпространението на вируса, нарушават движението на продукцията в рамките на ЕС, а задръстванията продължаваха 18 часа по някои граници.

Европейската комисия призова държавите членки да приемат мерки, за да гарантират свободния поток на товари по „зелени коридори“, а преминаването през границите да трае не повече от 15 минути.

Норберт Линс, председател на земеделската комисия в Европейския парламент, каза, че „зелените коридори“ трябва да се прилагат и за важни доставки като фуражи, торве и продукти за защита на растенията. Той освен това призова Европейската комисия и държавите членки да намерят начини да разрешат някакъв вид презгранично движение на сезонни работници по време на периода за събиране на реколтата, дори и ако ограниченията за пътуване продължават да се прилагат.

Европейските търговски на храна следят ситуацията внимателно.

Говорител на германската верига супермаркети Aldi Nord каза, че в страната доставките на плодове и зеленчуци са сигурни и веригите за доставки функционират. „Въпреки това наблюдаваме сегашното развитие и правим нови оценки на ситуацията от ден за ден“.

Говорител на британската търговска верига Tesco каза, че не може да коментира конкретно за плодовете и зеленчуците, но като цяло има ръст в търсенето и в резултат на това някои рафтове са били опразнени. „Бихме искали да помолим нашите клиенти да купуват само това, от което се нуждаят, за да има достатъчно за всички“, допълни тя в изявление.

Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика „Новини без коронавирус“.



Коментар на новината чрез Facebook