В сравнение с турската оферта за "Фолксваген" българската е като празен лист

В сравнение с турската оферта за Фолксваген българската е като празен лист

© Tiksa Negeri, REUTERS

В сравнение с турската оферта за новия завод на „Фолксваген“ българската е като празен бял лист, казва пред ФАЦ президентът на Търговската камара в Истанбул. Ето какво пише германският вестник в обширен репортаж от Турция.

„Германската политика натиска спирачката“ – така авторът на репортажа Андреас Мим описва накратко ситуацията. Заедно с група германски журналисти той е бил поканен да посети индустриалната зона в турския град Маниса близо до Измир, където трябваше да се строи новият завод на „Фолксваген“. Мим припомня, че заради навлизането на турски войски в Сирия надзорният съвет на „Фолксваген“ все още отлага решението. „Важна роля в този съвет играе социалдемократът Щефан Вайл, който е министър-председател на провинция Долна Саксония. Сраженията в Сирия отново се разгорещиха, броят на убитите и ранените вече е трицифрен, тъй че решението за завода едва ли ще влезе в дневния ред на следващия надзорен съвет в края на февруари“, прогнозира авторът и цитира официалната позиция на концерна по въпроса: „Засега няма промяна.“

Журналистите, посетили Маниса, явно са били обект на специални грижи. От репортажа на ФАЦ научаваме, че дори са ги ескортирали автомобили със синя лампа. Андреас Мим е разговарял и с Ибрахим Калин, съветник на турския президент Ердоган. „Той дава всичко от себе си, за да убеди „Фолксваген“, че не бива да се влияе от голямата политика“, пише журналистът и припомня, че очакваната инвестиция на концерна в Турция е от първостепенна важност за Анкара. „Преговорите се водят от турското Бюро по инвестициите, което е подчинено пряко на президента. Ердоган, който иначе се вози в брониран „Майбах“, лично се е ангажирал с въпроса“, четем още в репортажа.

Цитиран е и директорът на индустриалната зона в Маниса Джемал Тюрек, който предпазливо говори за „политически проблеми“, имайки предвид турската военна операция в Сирия. Авторът на репортажа описва актуалната ситуация така: „В момента едно положително решение би прозвучало като германско одобрение – не само за военните акции, но и за авторитарната политика на президента Ердоган, на която се гледа с критично око.“

От турска гледна точка също става дума за нещо повече, а не само за работни места, оборот и експорт. Алваро Ортис, главен икономист на най-голямата чуждестранна частна банка в Турция – BBVA в Истанбул, смята, че инвестицията ще бъде „добър сигнал за Турция“. Така страната щяла да покаже, че „върти бизнес с един топ концерн, а това би било важно доказателство за стабилността ѝ“, казва Ортис пред ФАЦ.

Тук авторът на репортажа пояснява, че напоследък Турция не е особено стабилна икономически: лирата е в нокдаун, инфлацията бързо расте, увеличава се и безработицата, икономическият растеж е почти нулев, търсенето на вътрешния пазар спада. В този смисъл заводът на „Фолксваген“ в Маниса би бил добре дошъл, отбелязва авторът и цитира оптимистично настроени събеседници в Турция: „Секиб Авдагъдж, президент на Търговската камара в Истанбул, се надява, че в крайна сметка ще надделеят икономическите аргументи. А такива има много: младо население, добре обучени работници, голям вътрешен пазар с 83 милиона потребители, популярността на марката „Фолксваген“, близостта на други пазари и, не на последно място, икономическата изгода – в Турция производството на един автомобил е с 1000-1200 евро по-евтино, отколкото в Германия. Към това се добавя и убедеността на мнозина в Турция, че като индустриална дестинация страната им има предимства пред потенциални конкуренти като България. Самоувереният президент на Търговската камара картинно описва как изглежда презентацията на конкурентите: „От дясната страна – просто бяла страница, на която няма нищо.“

В края на репортажа авторът изказва предположението, че навярно ще има протакане. Търсенето на електромобили засега не е толкова голямо, тъй че „Фолксваген“ вероятно може да отложи освобождаването на капацитети в Германия и в Словакия, тоест решението за изграждане на нов завод в Турция може да почака, докато положението се поуспокои, заключава ФАЦ.

В статия по същата тема чешкият „Хосподарске новини“ пише, че ръководството на „Шкода“, която е част от концерна „Фолксваген“, в момента иска разширяване на производствените капацитети в Европа – тъкмо заради отлагането на новия завод в Турция.



Коментар на новината чрез Facebook