Антимонополните разследвания на САЩ: срещу кого и за какво

Антимонополните разследвания на САЩ: срещу кого и за какво

© Asscociated Press

Американското правосъдно министерство обяви тази седмица, че ще разследва дали големите технологични компании нарушават правилата за конкуренцията. Съобщението на институцията гласеше, че ще се провери „дали и как“ онлайн платформи за „търсене, социални мрежи и някои търговски услуги“ задушават конкуренцията и вредят на потребителите.

Министерството се надява да получи „информация от обществеността, включително и от служители в отрасъла, които са осведомени за конкуренцията между мрежовите ресурси“, и е готово да заведе съдебни искове спрямо компании, които бъдат уличени в нарушения.

Конкретни компании не се споменаваха, но източници на агенция „Ройтерс“ сочат към търсачката „Гугъл“, социалната мрежа „Фейсбук“, онлайн търговската платформа „Амазон“ и технологичната „Епъл“. Ето кои са проблемните практики на всяка от тях.

Въпросът е дали компанията фаворизира линковете към собствените си продукти в резултатите от търсенията. Източник на агенцията твърди, че проверката ще засегне всички бизнеси на „Гугъл“, включително рекламния и мобилната ѝ платформа „Андроид“.

Европейските антитръстови регулации глобиха компанията с 5 млрд. долара през 2018 г. и ѝ наредиха да спре да използва „Андроид“, за да пречи на конкурентите си. Според ЕС „Гугъл“ незаконно е принуждавала производителите на мобилни устройства да инсталират по подразбиране на тях нейни приложения.

Социалната мрежа има 2.4 млрд. потребители – около една от населението на света, и това е един от аргументите на критиците ѝ, че тя всъщност е монопол. През 2012 г. тя купи конкурента си „Инстаграм“, а две години по-късно – „Уотсап“. Призивите тя да бъде раздробена стават все по-чести.

Половината от онлайн пазаруването в САЩ минава през „Амазон“. Компанията е критикувана, че има големи преимущества пред другите търговци в собствената си платформа. Те трябва да си плащат за реклами, за да се конкурират с продуктите на самата „Амазон“.

Миналата седмица компанията се споразумя с германските власти да промени условията си за работа с други търговци след оплаквания за нелоялна конкуренция; практиките ѝ са разследвани и на ниво ЕС.

Финансовият министър на САЩ Стивън Мнучин коментира пред Си Ен Би Си, че „няма спор“, че „Амазон“ ограничава конкуренцията и вреди на американските търговци.

Миналия месец развойчиците на приложения Доналд Камерън и Illinois Pure Sweat Basketball се оплакаха пред съда от политиката на компанията да позволява приложение да се свалят само от официалния ѝ магазин App Store.“Епъл“ задължава създателите на приложения да им слагат цени, завършващи на 0.99 долара и взима 30% комисионна от продажбите.



Коментар на новината чрез Facebook