При кого ще отидат наградите "Оскар"

Туристи се снимат пред Долби тиатър в Лос Анджелис, където ще бъдат връчени наградите Оскар

© Reuters

Туристи се снимат пред „Долби тиатър“ в Лос Анджелис, където ще бъдат връчени наградите „Оскар“

Церемонията за раздаването на най-големите филмови отличия в света – наградите „Оскар“, вече чука на вратата. Тя ще се състои с целия си блясък в неделя вечерта (бел. ред. – понеделник рано сутринта на 10 януари българско време), а докато зрителите очакват да разберат как ще бъдат разпределени най-разпознаваемите статуетки в света на киното, медиите се надпреварват да дават прогнози за това кои ще са победителите. Ето какви са предвижданията за основните категории на „Гардиън“, „Ню Йорк Таймс“, списание „Ню Йоркър“ и списание „Ролинг стоун“.

„Форд срещу Ферари“
„Ирландецът“
„Джоджо Заека“,
„Жокер“
„Малки жени“
„1917“
„Имало едно време… в Холивуд“
„Брачна история“
„Паразит“

Военната драма на британския режисьор Сам Мендес „1917“ е сочена като фаворит в най-важната категория на наградите „Оскар“. Филмът, разказващ за двама британски войници, натоварени с мисията да пренесат съобщение през вражеската територия, за да спасят живота на 1600 британски войници, се очертава като най-сериозния претендент и заради доброто си представяне в сезона на филмовите отличия – той грабна „Златен глобус“ за най-добър филм и режисура, беше големият победител на наградите БАФТА и на наградите на Гилдията на филмовите режисьори в САЩ.

Негов основен претендент е южнокорейският „Паразит“ на Пон Чжун Хо, който може да влезе в историята, превръщайки се в първото чуждоезично заглавие, получило „Оскар“ за най-добър филм. „Паразит“ беше голямата изненада на наградите на Гилдията на филмовите актьори, вземайки голямата награда, а Гилдията на филмовите актьори има най-много гласове в Академията, която раздава оскарите, което също е важен фактор. „Ролинг стоун“ обаче твърди, че старите навици си отиват трудно, Академията е консервативна институция и подобни заглавия най-често биват отличени в категорията за най-добър чуждестранен филм. На свой ред, признавайки че най-вероятният победител ще бъде „1917“, критиците на „Гардиън“ смятат, че наградата най-много заслужава „Ирландецът“ на Мартин Скорсезе.

Хоакин Финикс, „Жокера“
Адам Драйвър, „Брачна история“
Леонардо ди Каприо, „Имало едно време… в Холивуд“
Антонио Бандерас, „Болка и слава“
Джонатан Прайс, „Двамата папи“

По всичко личи, че Хоакин Финикс ще вземе първия си „Оскар“ за превъплъщението си в един от най-известните злодеи в света на комиксите. Роля, за която той свали 23 килограма. Актьорът вече триумфира на наградите „Златен глобус“, БАФТА, както и на тези на Гилдията на филмовите актьори. „Смятан за един от най-добрите актьори от своето поколение, Финикс никога не е печелил „Оскар“. Това ще се промени в неделя“, обещава „Ню Йорк Таймс“.

При кого ще отидат наградите Оскар

„Ню Йоркър“ недоумява защо Брад Пит не е номиниран за водеща мъжка роля. Според списанието той напълно е засенчил Леонардо ди Каприо, а Адам Драйвър би трябвало да е номиниран за участието си в последната лента на Джим Джармуш „Мъртвите не умират“ вместо за „Брачна история“. Критиците на списание „Ролинг стоун“ смятат, че победител ще бъде Хоакин Финикс, но не крият, че ако нещата зависеха от тях, те щяха да връчат отличието на Антонио Бандерас за „Болка и величие“.

Рене Зелуегър, „Джуди“
Шарлийз Терон, „Бомба със закъснител“
Скарлет Йохансон, „Брачна история“
Сърша Ронан, „Малки жени“
Синтия Ериво, „Хариет“

Според предвижданията Рене Зелуегър ще си тръгне с първия си „Оскар“ за водеща роля при жените. Тя вече има едно отличие, но за поддържаща роля за „Студена планина“ на Антъни Мингела. В „Джуди“ тя прави запомняща се роля, влизайки в образа на легендата Джуди Гарланд. Като основен неин претендент се очертава Сърша Ронан.

Мартин Скорсезе, „Ирландецът“
Куентин Тарантино, „Имало едно време… в Холивуд“
Пон Чжун Хо, „Паразит“
Сам Мендес, „1917“

Най-вероятно Сам Мендес ще си тръгне и със статуетката за най-добър режисьор. Но именно това е категорията, в която Пон Чжун Хо има реални шансове да направи голямата изненада на тазгодишната церемония по връчването на наградите. „Ролинг стоун“ и „Ню Йоркър“ дават най-висока оценка на работата на Мартин Скорсезе, макар да изключват каквито и да било шансове, че той ще получи отличието.

Брад Пит, „Имало едно време… в Холивуд“
Ал Пачино, „Ирландецът“
Джо Пеши, „Ирландецът“
Том Ханкс, „Хубав ден в квартала“
Антъни Хопкинс, „Двамата папи“

Още един знаков актьор, който не е получавал „Оскар“ – Брад Пит, почти сигурно ще вземе статуетката след повече от 30-годишна кариера в Холивуд. Той вече получи „Златен глобус“ и награда БАФТА за запомнящото си участие в последната лента на Куентин Тарантино „Имало едно време… в Холивуд“. „Ню Йоркър“ още веднъж отбелязва, че вижда като основен проблем в номинациите в тази категория наличието на Брад Пит, доколкото той би трябвало да е в тази за водеща мъжка роля.

При кого ще отидат наградите Оскар

В същото време за „Ню Йоркър“, „Ролинг Стоун“ и „Гардиън“ наградата би трябвало да отиде при Джо Пеши за участието му в „Ирландецът“. Но според тях той няма сериозни шансове. Нещо, което е доказано и от наличието в тази категория на още един актьор от „Ирландецът“ – Ал Пачино.

Най-добра актриса в поддържаща роля

Лора Дърн, „Брачна история“
Марго Роби, „Бомба със закъснител“
Флорънс Пю, „Малки жени“
Скарлет Йохансон, „Джоджо Заекът“
Кати Бейтс, „Случаят „Ричард Джуъл“

Тук няма толкова категоричен консенсус, както в категорията при мъжете. Въпреки това Лора Дърн вече взе „Златен глобус“, БАФТА и наградата на Гилдията на филмовите актьори за превъплъщението си в яростен адвокат в „Брачна история“ на Ноа Баумбах. Докато „Ролинг стоун“ и „Ню Йорк Таймс“ твърдо залагат на нея, „Гардиън“ коментира, че въпреки предпочитанията си тъкмо за нея, победител ще бъде Кати Бейтс. „Ню Йоркър“, на свой ред, акцентира върху изпълнението на Лора Дърн, но според изданието актрисата ще стане жертва на ролята си на защитничка на правата на жените и Академията ще я подмине, давайки „Оскар“ на Скарлет Йохансон за „Джоджо Заекът“.

Фаворит в категорията за чуждоезичен филм е „Паразит“, който най-вероятно ще вземе и наградата за най-добър оригинален сценарий, а статуетката за операторско майсторство изглежда запазена за Роджър Дикинс и постижението му в „1917“, издържан като един дълъг кадър с помощта на технологията.

Но каквито и прогнози да бъдат давани. Колкото и логични да изглеждат те, едно е сигурно – церемонията предстои. Място за изненади винаги има. Всичко ще стане известно в малките часове през понеделник (10 януари).



Коментар на новината чрез Facebook