Край на работата от офис? Ето как коронавирусът може да промени трайно работните ни навици

Преди пандемията от коронавирус милиони хора прекарваха една трета от живота си в офиси. Заради карантината обаче почти половината британски служители започнаха да работят от вкъщи. Според някои компании това ще бъде нашето бъдеще дори след COVID-19, предава NOVA по информация от Би Би Си и БГНЕС.

„Идеята за поставяне на 7 000 души в една сграда може да остане в миналото“, казва изпълнителният директор на Barclays Bank. Шефът на Morgan Stanley обяви, че банката му е готова да се отърве от излишните имоти. А британският бизнесмен Мартин Сорел твърди, че 35-те милиона паунда, които харчи за скъпи офиси, е по-добре да бъдат инвестирани в служители.

Вижте тук странните професии, за които не сте предполагали, че съществуват

работа колеги тиймбилдинг

Дните в офиса в обичайния смисъл са преброени, казва Брус Дейзли, автор на известната книга „Радостта от работата“. „За съжаление може да имаме сантиментални чувства към това, но вярвам, че офисът в сегашното му разбиране, по всяка вероятност е нещо от миналото“, заяви Дейзли в интервю за Би Би Си.

„Онзи ден разговарях със служител на една от водещите медии“, добави експертът. „Той каза, че по-рано 1400 души идвали ежедневно в кабинетите си. През последните два месеца този брой е спаднал до 30, но това не се е отразило на резултата.“

От своя страна проф. Андре Спайсър от Лондонската бизнес школа „Джон Кас” смята, че е рано да се сбогуваме с кабинетите. Той прогнозира рязко намаляване на работното време, прекарано в офиси, но е уверен, че работата в офиса като явление няма да изчезне. Според него служителите, работещи дистанционно, е по-малко вероятно да бъдат повишени – те са по-малко забележими. И предвид предстоящата рецесия, мнозина ще искат да се виждат с шефовете.

„По време на икономическа криза хората са особено склонни да мислят: трябва да си на работното място, шефът трябва да ме вижда постоянно“, смята Спайсър. И допълва, че топ мениджърите постоянно ще работят в офисите, а обикновените служители ще се появяват веднъж или два пъти седмично, за да виждат шефовете.

Twitter вече експериментира с подобен модел – корпорацията позволи на всички служители да работят от разстояние за неопределено време, но остави офисите отворени.

работа офис коронавирус

Домашната работа не е нищо ново. През последните десетилетия все повече компании пестят от наем, като пращат служителите в хоум офис или наемайки по-евтини работни места вместо офиси. „Мисля, че спестяването е важен стимул”, казва професор Спайсър. „Много компании ще решат: харчим много пари за наем, нека работим повече от дома. Това вече е започнало да се случва“.

Няколко съвета, ако искате да смените професията си, но ви е страх

Много от нас вече са изпитали предимствата и недостатъците на работата извън офиса. Очевиден плюс: не губите време за път. Очевиден минус: по-малко комуникация с колегите. Но някои промени засягат самите основи на нашата идентичност.

„Мисля, че губим много и трябва да съжаляваме за това“, казва Люси Келоуей, автор на няколко документални и художествени книги за хората, работещи в офис. „Основното е, че офисът създава усещане за значението на нашата работа. Да останем сами с лаптопа през голяма част от работата ни – нека бъдем честни – може да изглежда безсмислено.“

Най-лесният начин да се уверите, че вашата дейност има смисъл, е да седите обградени от хора, които правят едно и също нещо, добави Келоуей. Офисът ни привиква към определен ред и разнообразява живота.

„Когато стигнете дотам, вие ставате различен човек“, каза тя в интервю за Би Би Си. „Това е така, но лично аз наистина съм уморена да се скитам из къщата от сутрин до вечер. Искам да си сменя дрехите, да отида в офиса, да видя различни хора, някои от които ще станат мои приятели за цял живот и ще се смеем много.“

работа работно място

Но професор Спайсър цитира резултатите от проучването, според което хората работят по-продуктивно и се чувстват по-удовлетворени от живота си, когато се трудят отвкъщи – преди всичко защото се освобождават от шофирането до работа и обратно, бич за жителите на големите градове.

Как да заобичаш работата си (или поне да я мразиш по-малко)

От друга страна, някои респонденти казват, че се чувстват „в изгнание“ у дома и нямат лични контакти с ръководството.


По-силна кожа днес. По-устойчива на стареене утре
Edna препоръчва


„Да привлекат погледа на шефа за някои хора е основното нещо в живота. Когато някой друг го прави вместо тях, те изпитват безпокойство и тревога. В това е недостатъкът на отдалечена работа на служителите и мениджърите“, подчертава професорът.

Изброявайки недостатъците на работата у дома, той отбеляза, че се създава неравенство на възможностите между обитателите на просторни и тесни домове и между мъже и жени.

„В академичната област, където работя, броят на публикациите в списанията, които са създадени от жени, вече е намалял драстично“, казва той. „Очевидната причина е, че жените, които са вкъщи, се занимават повече с децата и домакинството.“

Младите служители няма да могат да се поучат от опита на по-старите, неформалните разговори ще останат в миналото, по време на което се родиха толкова много добри идеи, съжалява Брус Дейзли, автор на „Радостта от работата“.

работа колежки

„Ако не се помисли за това конкретно, компаниите и офисите ще се отърват от много прекрасни неща, които са направили работата творческа и продуктивна“, казва той.

Как любезно да кажеш на колегите си, че не са прави

image2_16x9.png
На фокус

Сега повечето британски офис работници са принудени да работят от вкъщи. След завръщането им правителството препоръчва работа на смени, така че по-малко хора да бъдат едновременно в стаята, като организират еднопосочно придвижване между определени точки на офиса, носят си обяд вместо да ходят в столовата и спазват дистанция от два метра.

Но независимо дали работата от разстояние се превръща във временно явление, или остава с нас завинаги, на мнозина вече им липсва живота в офиса.

„Беше обичайно да се скараме на бизнес срещи. Но, Боже мой, как искам да седя на истинска маса с истински хора и чиния с бисквитки!“, казва Люси Келоуей.



Коментар на новината чрез Facebook