Защо да ядем амарант?

Растението амарант притежава наистина впечатляващи хранителни качества, макар вкусовите му качества да са много нищожни. Амарантът /Amaranthus/ всъщност близкоък роднина на познатата у нас като плевел трева щир.

Тази древна зърнена култура идва от Южна Америка и е тясно свързана с традициите и бита на хранене на ацтеките. Напоследък тази суперхрана набира все по-голяма популярност.

Защо да ядем амарант?

Растението съдържа голям брой незаменими аминокиселини, а количеството лизин в него е три пъти по-голямо от това в другите зърнени култури. Амарантът е богат на фосфор, желязо, магнезий и калций, витамин Е. В него има голямо количество полезни фибри, но няма глутен. Съдържа още витамини от група В и фолиева киселина.

Сготвен, амарантът става значително по-вкусен, а и хранителните вещества в него се усвояват доста по-добре. Обикновено амарантът се вари, като времето за сваряването му е около 25 минути. Ако не желаете да го варите, може да го накиснете в студена вода за 10-12 часа, след което е готов за консумация.

В 100 г амарант се съдържат 375 ккал, 66 г въглехидрати, 9.3 г фибри, 6.5 г мазнини, 14 г белтъчини.

Защо да ядем амарант?

Амарант е особено полезен за хора, които страдат от глутенова непоносимост, защото не съдържа глутен. Той е богат на аминокиселини съдържащи сяра, които са важни за нормалното функциониране на черния дроб и нормалното развитие на бебетата. Амарантът е предпочитана храна от вегетарианците, които си набавят необходимите протеини чрез него.

Амарант се препоръчва за консумация при бременност, активно спортуващи хора и хора, които работят тежък физически труд. Той подобрява дейността на стомашно-чревния тракт. Полезен е за всички, които поддържат балансиран и здравословен режим на хранене.

Цъфналото растение се използва с лечебни цели. То има потогонно, адстрингентно, диуретично и стимулиращо действие. Прилага се при обилна менструация, кръвоизливи, рани в гърлото и устата, гастроентерит и диария.

Защо да ядем амарант?

1. Няма глутен – Чудесен избор за хората с глутенова непоносимост. Той не съдържа глутен и с него може да заместите пшеницата, ръжта и ечевика. Може да застройвате супите с брашно от амарант и да месите с него.

2. Намалява холестерола – Мазнините и фитостеролът в амаранта помагат за намаляване на нивата на холестерол в кръвта.

3. Бори се с възпаленията – Тази суперхрана има антивъзпалителни свойства, защото съдържа определени мазнини и пептиди. Амарантът може да намалява болката и възпалението и е много полезен за хора, страдащи от диабет, сърдечни заболявания и такива, прекарали инфаркт.

4. Нормализира кръвното налягане – Фибрите и фитонутриентите в растението помагат за намаляване на кръвното налягане, показват проучвания.

5. Източник на протеин – Амарантът съдържа много протеин и важни аминокиселини. Протеинът в състава на амаранта се храносмила по-лесно от този в други семена и зърнени продукти.

6. Съдържа лизин – Аминокиселината лизин не се съдържа в много зеленчуци и зърнени храни. Но амарантът е страхотен източник на лизин, който помага на оранизма да абсорбира калций и да произвежда енергия.

7. Подпомага храносмилането – Богат е на фибри, което лекува подутия стомах и подпомага храносмилането. Заради фибрите, амарантът ви засища и няма да огладнеете бързо.

8. Богат е на минерали – Растението е чудесен източник на много минерали – калций, магнезий, мед. Съдържа и цинк, калий, фосфор. Тези минерали правят костите и мускулите здрави, хидратират организма, дават ви енергия.

9. Пълен е с витамини, помпа имунитета – Освен на минерали, амарантът е богат на витамини, важни за здравето ви. Това са витамините A, C, E, K, B5, B6, фолиева киселина, ниацин, рибофлавин. Някои от тях действат като анитоксиданти, а и подсилват имунната система.



Коментар на новината чрез Facebook