Ще спасят ли украинците реколтата в Европа

Ще спасят ли украинците реколтата в Европа

© Associated Press

В почти празен терминал на летището „Бориспол“ в Киев Юрий чака да се регистрира за полета си до Хелзинки. Подобно на него, стотици украинци заминават да работят в земеделски стопанства в Европа въпреки предизвиканото от пандемията от коронавируса затваряне на границите.

Неговият полет е рядко изключение откакто Киев затвори границите си и преустанови редовните въздушни връзки през март, за да забави разпространението на пандемията, като блокира в страната сезонните работници, които трябваше да заминат да работят в Европа.

Опасявайки се, че техните плодове и зеленчуци ще изгният по полята им, земеделците от няколко страни, сред които Великобритания и Финландия, в крайна сметка наеха чартърни полети за работниците. „Заплатите в Украйна са твърде ниски. За нищо не стигат“, обясни 35-годишният Юрий, който за трети път отива във Финландия.

Там той пет месеца ще бере марули и броколи и ще вземе общо 7500 евро, или около четири пъти повече, отколкото изкарва на обичайната си работа като шофьор на мотокар.

Юрий е един от десетките хиляди украински сезонни работници, които усърдно се трудят всяка година в западноевропейски земеделски стопанства, понеже не намират добре платена работа у дома. Бившата съветска република Украйна с около 40 милиона жители е една от най-бедните страни в Европа, а има риск икономическите последици от пандемията от коронавируса да влошат допълнително финансовите затруднения на населението ѝ. Страната започна от миналата седмица постепенно облекчаване на ограничителните мерки. Към вчерашна дата тя е регистрирала 18 616 заразени с коронавируса, в това число 535 починали.

Заминаването на украинските работници идва в момент, когато редица европейски столици на свой ред започнаха постепенно да отварят границите си и да разхлабват карантините си, за да съживят парализираните си икономики.
Хелзинки разреши тези полети, въпреки че границите на Финландия остават частично затворени, защото властите „осъзнаха, че ще имаме нужда от някои чуждестранни работници“, каза финландската посланичка в Украйна Пайви Лайне.

Около 1500 украински работници са получили разрешително за влизане. Две трети от тях са украинци, които са смятани за надеждни работници от финландските земеделци, уточни тя.

Отначало Киев не беше склонен да пусне работниците си да заминат, защото смяташе, че тези пътувания са рисковани за здравето им. Властите мислеха също, че има достатъчно работа в страната, дори за около двата милиона украинци, които по официални данни са се върнали от началото на пандемията. „Изглежда нелогично да се наемат чартърни полети за масово заминаване на украинци“ в Европа, след като страната се старае да организира репатрирането на блокираните в чужбина свои граждани, каза през април външният министър Дмитро Кулеба.

През април полет със сезонни работници до Лондон дори беше забавен с девет часа, защото летищните власти не му разрешаваха да излети. Лавина от гневни коментари в социалните мрежи, в които правителството беше обвинявано, че държи гражданите си в робство, обаче допринесе за промяната на политиката на Киев.

Този месец вицепремиерът Вадим Пристайко съобщи, че десетки австрийски фирми чакат пристигането на над 800 украински работници. Той призна, че заплатите в чужбина са по-високи и добави, че Киев преговаря за изпращането на хиляди украинци във Финландия.

Друг чакащ полета за Хелзинки, 32-годишният Микола, приветства тази промяна в тона. След като политиката и дипломацията отстъпиха, „е време да отидем да работим, да изкараме пари и да се приберем доволни“, каза той. /БТА



Коментар на новината чрез Facebook