В Германия 7 млн. свалиха приложение за COVID-19 за ден, но то не работи както се очакваше

В Германия 7 млн. свалиха приложение за COVID-19 за ден, но то не работи както се очакваше

© Reuters

От проблеми с анонимността до несъвместимост с „неактуални“ устройства – новото германско приложение, проследяващо веригата на заразявания със SARS-CoV-2, стана обект на сериозни критики ден след официалното си пускане.

За 24 часа приложението бе свалено от 6.4 млн. германци. Според някои медии броят вече е достигнал 7 млн., а здравният министър Йенс Шпан заяви, че „този мощен старт трябва да мотивира още повече граждани да участват“, тъй като забавянето на разпространението е „отборна игра“.

Разработена от концерните САП (SAP) и „Дойче телеком“ (Deutsche Telekom), то струваше около 20 млн. евро от федералния бюджет на Германия. Идеята бе при включен „Блутут“ на потребител, наредил се на опашка в магазин, приложението да съхранява информация за запаметените устройства на другите хора от опашката и ако някой от тях се разболее от коронавирус, останалите ще получат автоматично известие за това.

На много потребители обаче се е наложило да звъннат на горещ телефон, за да потвърдят, че са заразени (вместо само да подадат информация за това до платформата). Това застрашава анонимността на данните.

Улрих Келбер, който отговаря за защитата на данните, каза, че макар да не вижда причина за призив германците да не свалят приложението, е нужно „възможно най-бързо“ да се направят корекции.

Други потребители изобщо не могат да ползват приложението. Някои германци отбелязаха, че за работа с него е нужна актуализация на операционната им система, въпреки че за последно е правена такава преди дни. Обществената телевизия ZDF съобщи часове след вчерашния старт, че заради технически проблеми и заради нуждата от актуализацията по-стари устройства, при които няма как операционната система да се обнови, не могат да работят с приложението.

Апликацията, която може да бъде свалена от всеки ползващ Android или iOS с профил в германскоезичните платформи с приложения на „Гугъл“ и „Епъл“, бе създадена за малко над два месеца. При изготвянето ѝ алгоритмите са тествани със симулации на опашки в супермаркети, посещения в ресторанти, пътувания с влак и коктейлни приеми.

Експерти смятат, че за ефикасността на приложението ще е нужно то да бъде свалено от поне 60% от населението. Свалянето и употребата му обаче са напълно доброволни. Дори хората с положителни проби не са длъжни да зареждат данните си в платформата.



Коментар на новината чрез Facebook