Албания събори театър, но откри проблеми под отломките

Албания събори театър, но откри проблеми под отломките

© Associated Press

Много емблематични сгради са съборени на Балканите, и събарянето на един театър в Албания, известна с упадъка на демокрацията си и произвола на властта, не е особено събитие.

Всъщност изречението е вярно само до първата запетая. Народният театър в Тирана, унищожен по решение на правителството на Еди Рама, за да бъде построен друг, бе последната капка, нужна, за да се завихри буря в чашата на албанското недоволство. При това в млада демокрация, показвала завидна политическа стабилност през част от изминалото десетилетие и започнала някои абмициозни реформи под натиска на Запада (докато го имаше).

Коронавирусната пандемия извади на показ проблем, който само се задълбочава в последната година: много албанци смятат, че в управлението на Рама има проблем.

Малко след инцидента при театъра албанското издание Exit, критично към властта, използва за последните дни на управлението ѝ силни думи: „COVID диктатура“, за каквато унгарският премиер Виктор Орбан „само може да си мечтае“.

Поддръжниците на Рама, а и наблюдатели на балканските процеси, вероятно са готови да оспорят определението. Напрежението обаче се засилва особено много в последната година и половина. Първо повишаване на студентски такси изкара хиляди младежи на улиците. После опозицията вдъхнови (за разлика от други балкански държави, където политиците последваха недоволните граждани) масови демонстрации след репортажи за корупция, замесващи управляващите социалисти (наследници на комунистите на Енвер Ходжа) в корупционни схеми.

На този фон вече се засилваше натискът върху медиите. Албания, хвалена заради усилията си за съдебна реформа от последните години, се оказа въвлечена в опити за изборни измами и едновременно усилия да прокара законодателен пакет срещу „фалшивите новини“, притеснил не само опозицията, но и Съвета на Европа. „Офлайн тролове“ на социалистите обикаляха събития в опит да разводнят диалога с гражданското общество и журналистите.

Албания събори театър, но откри проблеми под отломките

© Associated Press

Година по-късно Рама въведе драконовско извънредно положение със строги ограничения заради коронавируса. Само по себе си това не е непременно проблем; Гърция, Сърбия и Северна Македония, както и Черна гора, всяка по свой начин, направиха същото и овладяха кризата. Направи го и Албания и нейната блокада, действително по-строга от други в Западните Балкани, даде резултати.

Даде обаче и необичайни отклонения. Тирана използва извънредните си правомощия, за да закрие критична към Рама телевизия – не спазвала ограниченията за социална дистанция. По искане на гражданин се оказа блокиран сайтът Medium изцяло, заради нарушаване на авторско право с конкретен линк. Поне няколко ценни сгради в столицата бяха унищожени заради строителни проекти. Яросто бяха отклонени твърденията на „Фрийдъм хаус“, че свободите в страна се сриват (в последните години тази констатация бе запазена за Сърбия и Унгария).

С процедурни хватки и събарянето на театъра в Тирана – инкубатор на свободната мисъл в последните години – се оказа законно след решение на местните власти в столицата. Впрочем опити са правени за премахването на сградата, построена по време на италианската окупация, и когато Рама бе кмет на същия град, и когато бе министър на културата. Демонстрациите, които последваха, завършиха с насилие. За разрушаването му се говори от две години, срещу тази стъпка имаше и съпротивително движение.

Ттеатърът бе разрушен малко преди премахването на най-драстичните мерки – ден след това отвориха ресторанти, музеи, културни центрове и археологически обекти. Бе разрешено придвижването в Тирана до 21 ч.

Недоволството, което последва сред албанците в страната и чужбина, още не е прераснало в многохилядни протести, каквито е имало при предишни случаи. Опозицията готви такива, но за враговете, които си е спечелила властта, сигнализираха няколко по-малко забележими епизода.

Албания събори театър, но откри проблеми под отломките

© Associated Press

Първият бе по време на протеста заради театъра – сред задържаните демонстранти бе съпругата на президента Илир Мета. Държавният глава който се превърна в критик на правителството, нарече „унищожението“ на театъра „поръчка на мафията“.

По същото време делегацията на ЕС в Тирана реагира критично на случилото се. Безпокойството, изразено в „Туитър“, бе по-силно, отколкото при миналогодишните протести, когато Брюксел недвусмислено избра страната на Рама.

Междувременно с Мета разговаря и косовският премиер Албин Курти. Двамата обсъдиха темата малко след като сваленият с вот на недоверие министър председател, известен с умението за организирана съпротива и изострил напрежението между Тирана и Прищина, осъди разрушаването като израз на „частни интереси“ и заяви: „Тези, които печелят днес, ще загубят утре.“

Два месеца след като – въпреки всички резерви на няколко страни – Албания получи зелена светлина за начало на преговори с ЕС, нова криза е последното, от което страната може да се нуждае.



Коментар на новината чрез Facebook