Как социалната дистанция ще създаде нова реалност по стадионите

Засега използването на технологии е единственият вариант, по който феновете може да се свържат с любимите си отбори

© Reuters

Засега използването на технологии е единственият вариант, по който феновете може да се свържат с любимите си отбори

От отиването на тоалетна до създаването на атмосфера, перспективата на социалното дистанциране поставя нови предизвикателства за проектантите на стадиони, чиято цел е да събират хората заедно, а не да ги разделят.

Въпреки че футболът започва да се пробужда след пандемията, дните с пълни от публика стадиони изглеждат далеч. Дори когато привържениците се върнат, може да им се наложи да спазват насоки за социално дистанциране – нещо, което архитектите от Populous вече взимат предвид.

„Ако приемем, че нямаме ваксина, ще трябва да има някаква форма на социално дистанциране по стадионите, за която съоръженията не са предназначени. Обикновено искаме хората да са близо един до друг. Опитваме се да проектираме външните пространства, изходите, баровете и други подобни места да бъдат просторни, но отиваме на събитието, за да се почувстваме част от тълпата и да усетим тази връзка.

Предстои много работа дори ако искате да вкарате 10 или 15 хиляди души на стадион за 60 000. Те трябва да бъдат разположени на разстояние и ще е необходимо много повече време, за да влезете в стадиона“, каза Кристофър Лий – директор на компанията Populous, която се занимава с изграждането на стадиони.

Той беше начело на проекта за новия стадион на „Тотнъм“, който беше открит преди година. Лий начерта някои от предизвикателствата в бъдеще.

„Когато влезете в общите помещения, как ще поддържате два метра разстояние от другите запалянковци. Как си взимаш напитка или се храниш, или най-сложното – как да стигнеш до тоалетните“, каза Лий.

Той уточни, че в Populous работят върху решения със своите клиенти и очакват технологията да даде необходимите отговори. Сред идеите, които се разглеждат, са роботи и преносими устройства.

Лий заяви, че има роботи, които могат да направят всичко – от сервиране на кафе до наливане на бира и насочване на хората към техните места. Междувременно преносимите устройства могат да издават звук всеки път, когато някой нарушава дистанцията от два метра до друг зрител.

Междувременно в Populous също проучват възможността как да свържат стотиците хиляди фенове с любимите си отбори и дори да ги вкарат на стадиона, използвайки видеотехнология. По същия начин, по който видеоконферентните връзки променят бизнес практиките, те може да трансформират и навиците за гледане на спорт.

Една сравнително евтина и проста за използване възможност е конферентен разговор през системата Zoom, която на екрани около терена показва картина на живо на феновете, които гледат двубоите дистанционно. Този метод вече беше изпробван успешно от датския „АГФ Орхус„.

По-сложно би било да се използва технологията Обогатена реалност (Augmented Reality), която позволява да бъдат вградени изображения на феновете по трибуните и в същото време дава усещането на зрителите, че са на стадиона.

Когато Япония беше сред кандидатите да приеме световното първенство по футбол през 2022 г., един от плановете на страната беше да използва холография, като излъчва триизмерни изображения от мачовете по стадиони в целия свят. Идеята беше феновете да могат да се съберат заедно на даден стадион, който се намира на хиляди километри, и да наблюдават случващото се в мачовете на терена пред тях, сякаш се намират на действителното място.

Може ли същото да бъде направено и със зрителите, като се използват холограми на истински фенове от отдалечени места за запълване на празните места?

„Това е вариант. В момента не смятаме, че може да се направи в такъв мащаб. Има някои страхотни холограми, но в мащаба от над 60 хиляди зрители, това вероятно все още не е жизнеспособно, така че се връщаме към по-простата технология. Преди всичко друго, ние сме фокусирани върху безопасността и сигурността на нашите фенове“, допълни Лий.



Коментар на новината чрез Facebook