Защо Формула 1 попадна във финансов капан

Защо Формула 1 попадна във финансов капан

© Associated Press

Сезон 2020 трябваше да напише нова глава в историята на Формула 1, като първият с 22 старта в рамките на една година. Състезателната година беше чакана с още по-голямо нетърпение и заради шанса на Люис Хамилтън да атакува рекорда на Михаел Шумахер от седем световни титли.

Стартът на сезона в Австралия обаче беше отложен, а след това се стигна и до невъзможност за провеждане на още седем състезания до средата на юни, всички заради пандемията от коронавирус.

Това повдигна въпроса може ли сезон 2020 да се проведе по план и как ще се отрази това от финансов аспект.

Експерти вече открито говорят, че COVID-19 ще причини много големи щети на Формула 1 и спортът вече е във финансов капан заради строгите договори, които са подписани.

Ситуацията пред собствениците от „Либърти медия“ е много сложна, тъй като Формула 1 винаги трябва да балансира между големите приходи, които са заложени и редовното изплащане на дълговете, които бяха наследени.

През миналата година приходите на спорта възлизаха на 2 млрд. долара. От тях малко над 600 млн. долара бяха получени от таксите, които плащат домакините на надпреварите. Отмененото Гран при на Австралия в последния момент вече доведе до загуба от 42.5 млн. долара, като от „Либърти медия“ съобщиха, че страната няма да плати таксата.

„Австралия вече претърпя загуби, като трябва да връща пари от продадени билети“, коментира директорът на „Либърти медия“ Чейс Кери.

Друг много голям процент от приходите на Формула 1 идва от телевизионните права. През миналата година те възлизаха на 762.8 милиона долара, но финансовият доклад на спорта разкрива интересни детайли по договорите. В тях се казва, че сумата платена от телевизиите се намалява, ако състезанията са по-малко от 15.

Пистата Албърт парк в Австралия.

© Reuters

Пистата „Албърт парк“ в Австралия.

„Наясно сме, че ситуацията ни е сложна и се стигна до още отлагания. Вече отменихме лятната пауза и планът е да започнем на някакъв етап от средата на годината с променен календар с общо между 15 или 18 състезания“, добавя Кери.

Собствениците имат да изплащат и огромен дълг в размер на 2.9 милиарда долара. Според JP Morgan условията по покриването му са такива, че той трябва да бъде 8.25 пъти по оперативната печалба. На практика липсата на приходи ще постави спорта в трудно положение.

За капак цената на акциите на Формула 1 се срина с 42.7% в последните два месеца. Спортът загуби четвърт от стойността си само ден след отменянето на първия старт.

Един от ходовете, които от „Либърти“ могат да предприемат за спасяване на сезона, а и на бъдещето на спорта, е създаване на т.нар. суперсезон. Идеята е той да започне през 2020-а и да завърши в началото на 2021 г.

Възможно е състезателните уикенди да са по-малко, но да има две състезания в два поредни дни, които да компенсират, но да се задоволи интереса на телевизиите, публиката и спонсорите.

„Ние сме отворени към много идеи, които се обсъждат. Всички отбори говорят помежду си и с „Либърти медия“. Трябва да бъдем гъвкави, така че не виждам нещо лошо да се състезаваме и през януари, стига след това да се осигури период за подготовка за нов сезон“, каза шефът на „Ферари“ Матиа Биното.

Защо Формула 1 попадна във финансов капан

© Reuters

В историята на Формула 1 осем пъти състезания се провеждат през януари – Гран при на Южна Африка (1965, 1967 и 1968) и Гран при на Аржентина (1957, 1974, 1975, 1977 и 1980). Дотук спортът винаги е провеждал сезоните си в рамките на една календарна година, без да преминава в следващата.

Най-късният финал в историята е през 1962 г., когато Гран при на Южна Африка се провежда на 29 декември, а година по-късно е на 28 декември. През 2019 г. сезонът завърши на 1 декември в Абу Даби.

На база на финансовите резултати и строги договорни отношения JP Morgan отчита, че ходовете на „Либърти медия“ са от изключително значение. В противен случай американската компания може да бъде принудена да търси на кого да продаде спорта.



Коментар на новината чрез Facebook