Да атакуваш падналия лидер

Да атакуваш падналия лидер - как страстите във Вуелтата се нажежиха преди последния етап

© Luis Angel Gomez, PHOTOGOMEZSPORT

Спортсменско поведение или победа – такава дилема беляза 19-ия етап в Обиколката на Испания, който беше един от последните в тазгодишната Вуелта. Отсечката от 166 км между Авила и Толедо, която трябваше да бъде преходна преди съботния последен планински етап, доведе до много повече емоции и интрига, въпреки липсата на изкачвания.

Причината се оказа отборна атака на „Мовистар“, тимът на втория в генералното класиране Алехандро Валверде, докато носителят на червената фланелка Примож Роглич („Йъмбо Висма“) беше паднал. Действията на испанския тим нарушиха неписания закон в колоезденето и предизвикаха много полемики по време на етапа и след него.

В крайна сметка Валверде не спечели време срещу Роглич след края на етапа, но си намери врагове в колоната.

Около 66 км преди финала в Толедо на спускане голяма част от основната група се озова на асфалта. Съотборникът на Роглич Тони Мартин събори други състезатели, а носителят на червеното трико се удари в бетонна прегреда край пътя. Групата беше блокирана за няколко минути, а невредими се измъкнаха Валверде и съотборниците му.

Те наложиха високо темпо в следващите километри, изложени на силен страничен вятър и отвориха разлика от 1.05 минути пред Роглич. Във втората група беше и друг от претендентите Мигел Анхел Лопес („Астана“). Испанският тим атакува въпреки неписания закон, който гласи, че лидерът в класирането не се атакува при падане или механичен дефект, които не са причинени от негова грешка, и водят до нечестно предимство.

Само 13 километра след атаката си от „Мовистар“ спряха, което позволи на Роглич и Лопес да се върнат. Съперниците обаче обвиниха испанците по време на етапа и след финала. Денят беше белязан от победа на Реми Каваня от „Декьонинк Куикстеп“, който беше в групата на бегълците, но емоциите в основната група оставиха в сянка постижението на французина.

Успехът е четвърти за белгийския тим във Вуелтата след две победи на Филип Жилбер и една на Фабио Якобсен.

В генералното класиране води Роглич с аванс от 2.50 минути пред Валверде и 3.31 пред Найро Кинтана. Лопес е четвърти на 4.17 минути изоставане.

След края на етапа комисарите на Международния колоездачен съюз (UCI) повикаха за изслушване спортните директори на „Йъмбо Висма“ и „Мовистар“. И двата тима имаха своите претенции, от холандския тим срещу действията на съперниците си, които обаче не са наказуеми, а от „Мовистар“ се оплакаха от помощ от сервизните коли в групата на Роглич.

„Не съм съгласен с това, което се случи. Аз никога не бих го направил, защото тук не говорим за спортсменско поведение“, каза след етапа директорът на „Йъмбо Висма“ Ади Енгелс. Неговият колоездач Роглич обяви, че не е видял ситуацията с атаката на „Мовистар“. „Трябва да видя повторение, по време на етапа просто мислех как да се върна по-бързо в групата“.

Много по-гневен беше колумбиецът Лопес, който обвини Валверде и отбора му.

„От „Мовистар“ показват неуважение, те не карат спортсменски. Винаги действат глупаво, те са идиоти и знаем как се състезават. Бесен съм да виждам как действа отборът на световния шампион, какъв световен шампион само имаме“, каза Лопес пред TVE.

Тони Мартин пострада най-сериозно в падането и напусна Вуелтата.

© Luis Angel Gomez, PHOTOGOMEZSPORT

Тони Мартин пострада най-сериозно в падането и напусна Вуелтата.

От испанския тим оправдаха действията си с незнание за затрудненията на Роглич и Лопес. „Трябва да питате спортните директори, ние правим това, което ни кажат от колите“, каза Марк Солер.

„Ние имахме предварителен план да атакуваме след това спускане, защото зоната е изложена на ветровете. Не знаехме какво се случва отзад, за да ни обвиняват. По-късно стана ясно, но спряхме, защото от UCI помогнаха на втората група, като не отстраниха автомобилите. Така върнаха Роглич в нашата група“, каза спортният директор на „Мовистар“ Хосе Луис Ариета.

В събота предстои последният етап с тежест за генералното класиране. Той е дълъг 190 км между Аренас де Сан Педро и Платформа де Гредос, като включва шест категоризирани изкачвания и близо 4500 метра денивелация.



Коментар на новината чрез Facebook