2021: Завръщане в 1990 година

2021: Завръщане в 1990 година

© Анелия Николова

Искам да ви помоля да затворите очи и да се пренесете мислено в културния календар на 1990 г. За тези, които тогава са били под 18 ще илюстрирам накратко – празни театрални, концерни и изложбени зали и нито едно значимо международно събитие.

Защо е важно да си представим 1990 г.? Само така ще можем да разберем как би изглеждал културният календар на България през 2021 г.

Ако „маргиналите“, които не могат да работят поради мерките за осигуряване на общественото здраве, не получат спасителна подкрепа веднага, независимият културен сектор ще бъде мъртъв до месеци. При този сценарий през 2021 г. в България ще са останали живи само държавните културни институции и то на изкуствено дишане.

Всички независими културни организации ще са фалирали, т.е. всички фестивали, на които ходите няма да съществуват, частните галерии ще са затворили, няма да има концерти, освен класическите в зала България, няма да се създават никакви независими продукции. А, забравих – и книги няма да има. Частните издателства на качествена литература също ще са фалирали.

Независимата културна сцена е изграждана с много усилия в продължение на три десетилетия – оцеляла е и се е развивала благодарение на страстта, лудостта и гъвкавостта си. Тя е много по-крехка от сцената в Западна Европа, защото никога не е получавала структурна подкрепа, каквато имат всички организации в страните от Европейския съюз. Да, в Европа културните организации имат структурна подкрепа за базовата си дейност и персонал и могат да планират за повече от шест месеца напред.

Държавите в евросъюза вече обявиха конкретни мерки за сектора именно защото осъзнават неговата важност и уязвимост. Европейската комисия включи културата сред приоритетните сектори за подкрепа, а Германия обяви рекордните 50 млд. евро за спасяването му.

Никой не оспорва, че приоритет №1 са здравеопазването и икономиката, но в същото време всички, които неглижират сектора трябва да са наясно, че изхвърлят в кофата 30 годишно усилие заедно с приноса за икономиката, който този сектор носи. 4.6 % от БВП за 2018г. е приносът на културните индустрии по данни на Обсерватория по икономика на културата и Столична община. Това са хиляди хора, които са вложили в тази сцена не само сърцето си, но и са инвестирали личните си средства, време, умения, талант.

Ако се чудите защо убедено твърдя, че е съвсем реален сценария през 2021 да няма никакви фестивали, ето ви малко детайли. Големите събития изискват подготовка поне година, всички те вече са правили разходи за изданията си тази година. Някои от най-големите като „София Филм Фест“ бяха отменени буквално дни преди старта си. Това означава, че голяма част от бюджета им вече е бил изхарчен. За тях е въпрос на оцеляване да имат издание тази година, макар и със сменени дати. Ако това не се случи и нямат право на структурна подкрепа за преодоляване на кризата, най-вероятният сценарий е организациите зад тях да фалират до края на годината.
Това е валидно за всички – от организаторите на малки фестивали за съвременни изпълнителски изкуства до организаторите на най-големите концерти в страната. Артистите на свободна практика няма да могат да посрещнат битовите си нужди още в края на март.

Не бъде ли подкрепена българската независима сцена, реалността, в която можем да заживеем, ще е много близка до началото на прехода.

За да не стигнем до този сценарий са необходими спешни мерки от страна на българското правителство. „Предприятията и хората от културния и творческия сектор, чийто поминък е под екзистенциална заплаха, задължително трябва да получат достъп до тази финансова подкрепа. Моето послание до държавите членки е ясно: тези пари трябва незабавно да стигнат до културния сектор“, заяви миналия петък Сабине Ферхайен, която е председател на комисията по култура и образование в Европейския парламент след като институцията гласувава 37 млрд. евро за борба с последствията и отбеляза културата като един от приоритетните сектори за подкрепа.

Асен Асенов е дирекрор на фондация ЕДНО, която организира най-големия международен фестивал за съвременни изпълнителски изкуства в страната – ONE DANCE WEEK.



Коментар на новината чрез Facebook