Фестивалът в Кан няма да е в Кан, а ще гостува на Торонто, Ню Йорк, Венеция…

Фестивалът в Кан няма да е в Кан, а ще гостува на Торонто, Ню Йорк, Венеция...

© Associated Press

Филмовият фестивал в Кан трябваше да започне днес. Той е бил отменян само веднъж – по време на Втората световна война, и спиран само веднъж – заради безредиците през май 1968 г. По този повод директорът му Тиери Фремо говори пред Screen Daily.

Селекцията на организаторите този път няма да е структурирана по обичайния начин, но в началото на юни те ще обявят списъка с филми, които трябваше да са част от 73-тото издание на фестивала. След това ще започнат да организират събития в различни кина, през юни ще бъде открита и онлайн версията на фестивала – Marché du Film.

„Би било нелепо да се държим, сякаш нищо не се е случило. Но искахме от дъното на душите си да популяризираме филмите, които сме изгледали и обикнали. Получихме филми от целия свят, великолепни творения и сме длъжни да им помогнем да открият публиката си“, казва той.

На въпрос за евентуално сътруничество с други фестивали, Фремо отвръща: „Многобройни фестивали ни поканиха и това е затрогващо в ситуация, в която обединението и солидарността са жизненоважни. () Ще идем в Торонто, Довил, Агулем, Сан Себастиан, Ню Йорк, Бусан и Лион. С Венеция искаме да стигнем още по-далеч и да представяме филми заедно“.

Плановете обаче зависят от това какво е положението с коронавируса. „Ще знаем повече през юни. Ключовото е да подкрепяме филмите, не ние да се хвалим. Филмът на Уес Андерсън (The French Dispatch), който гледахме и харесахме още през декември, трябваше да започне кариерата си в Кан, ние се гордеем с това. Същото важи за новия филм на Нани Морети (Three Stories). Ако трябва да идат другаде, ще се радвам за тях. Важното е възможно най-много хора да ги гледат. Тези два филма са фантастични, както и Soul на Пийт Доктър.“

Филмите от тазгодишната селекция няма да бъдат поканени в Кан догодина, уточнява той.

Фремо не смята, че Marché du Film би навредил на провеждането на някакъв вид виртуален фестивал в Кан. „Бих искал някой да ми обясни какво точно е „цифров фестивал“. Каква е публиката му? Как се организира във времето и пространството? Ще се споразумеят ли режисьорите и продуцентите? Как се предотвратява пиратството? Кои ще бъдат привилигированите, които ще гледат? Какви ще са финансовите условия? Ще излязат ли филмите и по кината? Някои медии обичат да говорят за цифрови фестивали, но няма сериозни обсъждания какво точно значи това и какъв ще е резултатът.

Това би проработило само за филми, предназначени за дебют в интернет, вместо за филми, които искат да влязат в кината. Това няма нищо общо с Кан.“

Според него публиката ще се върне в кината, но два-три месеца след отварянето им. „Ако това се случи през юли, есента може да е чудесна“, казва той. „Но основното е да се намери лек за вируса. Дотогава ще живеем по различен начин“.



Коментар на новината чрез Facebook