Британските музиканти се опасяват за бъдещето си, докато индустрията процъфтява

Британските музиканти се опасяват за бъдещето си, докато индустрията процъфтява

© Reuters

С избухването на епидемията от коронавирус затвориха и заведенията за музика на живо, а фестивалите по цял свят бяха отменени. Но освен че промени плановете за бъдещи турнета и албуми, това отне и основния източник на приходи на музикантите. Оставени само с незначителните постъпления от стрийминг платформите, британските музиканти започнаха кампания за справедливо разпределение на парите в индустрията.

Кризата не подминава дори гиганти на световната сцена като Queen. „Продадохме 400 000 билета за турнето, което току-що отменихме“, разказа китаристът Брайън Мей пред „Ройтерс“. Макар то да е само отложено за следващата година, от групата не са сигурни дали и тогава ще бъде възможно да се провеждат големи концерти, споделя музикантът.

„С мен се свързват много млади изпълнители, които имат милиони слушания от 200 000 души на месец, но не могат даже да достигнат нивото на минимално заплащане“, каза Том Грей от английската инди банда Gomez пред „Ройтерс“.

„Коронавирусът унищожава живата музика, приходите от концерти и лицензи са сериозно застрашени. Вашият местен фризьорски салон например няма нужда да пуска музиката ви повече, защото салонът е затворен. Ще има удар и по приходите от реклами. Така че внезапно сме в тази ситуация, когато за първи път в нашата история единственото надеждно нещо са постъпленията от слушанията онлайн.“

Грей започва кампанията Broken Record, за да принуди индустрията да прави повече за хората, които създават музиката. Докато Gomez, която има платинени албуми, има милиони слушания в Spotify, водещата онлайн музикална платформа, това представлява „няколко пенита“ доходи за Грей.

„Може би няколко пенита. Искам да кажа, абсолютно нищо. Такава пренебрежима сума, за която дори не си струва да се говори. Може да успея да си купя кафе от време на време. Не мога да ви опиша колко зле е положението.“

Това е така, защото парите, плащани от потребителите на основните онлайн музикални платформи, отиват в централен портфейл, който след това се разпределя на артистите според пазарния им дял. Така че, ако някой плаща 10 паунда (12 долара) на месец и слуша само Gomez, парите им все пак ще отидат при най-големите изпълнители като Ед Шийрън или Бионсе и техните звукозаписни компании.

Компаниите за стрийминг услуги казват, че правят всичко възможно, за да помогнат на изпълнителите. Spotify обеща да дари до 10 милиона долара за музикални благотворителни организации, а Apple Music стартира фонд за 50 милиона долара за независими звукозаписни студиа и дистрибутори.

Благотворителната организация Help Musicians UK вече разпредели 8.5 милиона британски паунда на 17 500 музиканти, които са били изправени пред фалит.

Голяма част от изпълнителите не могат да се възползват от програмите на правителството за финансова помощ, защото доходите им са нередовни. Проучване на Съюза на музикантите във Великобритания през май установи, че 38% не са имали право на подобна помощ.

„Знам колко трудно е вече за толкова много хора и виждам колко наистина лошо ще стане“, каза Грей, чиято кампания е подкрепена от Бой Джордж, Джон Грант и The Shins.

„Смятате, че хората сега са ядосани? Представете си колко ядосани ще бъдат след три месеца, когато всички постъпления от концерти ще свършат. След шест месеца ще престанат и доходите от лицензи. А какво ще стане след година, когато няма да можете даже да организирате турне, защото всички се борите за една и съща зала, а половината от залите и клубовете ще са фалирали?“

Hot Chip, популярна електро-инди банда, бе планирала световно турне за 2020 г. Сега музикантите и техният екип от девет души са загубили голяма част от приходите си, въпреки че имат милиони слушания онлайн всеки месец – нещо, което преди десетина години би ги покрило със слава и пари завинаги.

„Самите ние не знаем откъде може да дойдат следващите ни приходи“, каза Ал Дойл от групата и допълва, че внезапната „суша“ на изпълнения разкрива несправедливостта на съвременната музикална индустрия.

А в индустрията не липсват пари. Въпреки вероятен 25% спад на световните приходи от музика през тази година заради пандемията изследване на Goldman Sachs, публикувано през май, показва, че индустрията ще удвои стойността си до 2030 година. И дори тази година се очаква ръст от 18% в текущия оборот, според Goldman.

Но много музиканти се съмняват в бъдещето си.

„Ако коронавирусът продължава така през цялото лято, тогава наистина ще започна да мисля, че това е краят на живота ми в музиката“, каза Тео Бард, автор на песни, който смята да издаде албум това лято.

„Албумът ще излезе по план и би трябвало да има някакви приходи от стрийминг, споделя Бард. Но това съставлява доста малка част от общите ми приходи. Така че нямам голяма надежда, що се отнася до онлайн платформите.“

Според Дойл само потребителите имат силата да поправят баланса, купувайки музика директно от уебсайтовете на любимите си изпълнители или чрез онлайн платформи като Bandcamp, където изпълнителите контролират цените. „Ако това не се случи, много изпълнители от средно ниво като нашето ще решат, че музиката не е реалистичен начин да се издържаме.“



Коментар на новината чрез Facebook