"Спаси София": Трябва да се забранят колите по ул. "Цар Шишман"

ул. Цар Шишман

© Юлия Лазарова

ул. „Цар Шишман“

Ул. „Цар Шишман“ да стане изцяло пешеходна, призова кметът на район „Средец“ Трайчо Трайков в петък. Граждани, живеещи на нея, искат спирането на автомобилното движение, заяви той пред главния архитект на София Здравко Здравков. Зам.-кметът по транспорта Кристиян Кръстев коментира, че трябва да се анализира пропускателната способност на съседните улици, където би трябвало да се пренасочи движението. Гражданската организация „Спаси София“ и нейният общински съветник Борис Бонев отдавна проучват аргументите за тази промяна.

Планираният ремонт на ул. „Цар Шишман“, който предвижда запазване на автомобилното движение, бе отложен от Столичната община за трета поредна година. „Вероятната причина затова е, че общината наскоро разтрогна договора с изпълнителя „Джи Пи груп“ с цел да предпази фирмата от неизбежните тежки санкции, защото до няколко дни изтича официалният срок за ремонта, предполага Бонев. Той предлага този маньовър на общината да бъде ползван като повод да се промени проектът за обновяване на улицата.

„До този момент Столичната община предвиждаше да налее няколко милиона лева в бъдещ ремонт на ул. „Цар Шишман“, без съществено да промени визията и характеристиките ѝ. Проектът предвижда тесните тротоари, които на много места са под законовия минимум от 1.5 метра, да се запазят, а липсата на зеленина да бъде само символично компенсирана с поставянето на ниска растителност в кашпи. Автомобилното движение и паркиране ще заемат почти цялото налично пространство по улицата“, казва Бонев.

Вместо това той предлага радикална промяна на база две проучвания на движението по улицата. През април 2017 г. професионално преброяване показа, че огромната част от преминаващите са пешеходци – цели 74%, докато автомобилите са 25%, а 1.6 %а са велосипедисти. В абсолютни числа за 12-те часа през ул. „Цар Шишман“ са преминали 7440 пешеходци, 2544 автомобила и 144 велосипеда.

Въпреки сериозния превес на пешеходците те разполагат с минимален процент от публичното пространство. Едва около 20% от наличната площ е на тяхно разположение под формата на два тесни тротоара, които са осеяни с препятствия – колчета, улични стълбове, ел. табла, шахти. Останалото пространство е заето от преминаващи и паркирали автомобили, посочва проучването на „Спаси София“.

Именно на база на тези данни от 2017 г., които са събрани за „Плана за действие“ на датския арх. Ян Геел, поръчан от Фандъкова и единодушно приет от Столичния общински съвет, се предвижда ул. „Цар Шишман“ да стане пешеходна зона.

Какво показва новото изследване през 2020 г.
.
През февруари 2020 г. е проведено ново транспортно преброяване по същата методология и на същите локации за период от 12 часа. Броят и делът на пешеходците нарастват спрямо 2017 г. – 8082 пешеходци, или 86.3% от цялото движение по улицата. Делът на автомобилите спада осезаемо – 1134 автомобила, или 12.1%. Броят на велосипедите остава непроменен – 150, или 1.6% от движението.

Изводът от двете проучвания е ясен – градският живот през последните години значително се е променил в посока повече пешеходци и по-малко автомобили, които влизат в тази централна част на София. Това не е учудващо, имайки предвид, че по ул. „Цар Шишман“ съществуват и продължават да се отварят нови заведения, ресторанти, барове и магазини, които не само привличат повече пешеходен трафик, но и обогатяват културния живот и туристическия продукт на столицата.

Тази тенденция, която от години се наблюдава и във всички европейски градове, със сигурност ще се засили след здравната криза. Затова е наложително да бъдат обособени много повече пешеходни зони, както и зони за споделено придвижване.

Как ще стане пешеходна Улицата с малките магазинчета

Не само данните от преброяванията, но и чисто човешките възприятия за приятна, удобна и безопасна градска среда, наситена с различни дейности, услуги и забележителности, показват, че улицата трябва да бъде пешеходна. Всъщност едва ли ще намерим по-подходяща за целта улица в столицата, смятат от „Спаси София“. Затова, възползвайки се от отлагането на нейния ремонт и възложеното препроектиране, от гражданското сдружение настояват да се отразят даденостите на улицата. Ето конкретните им предложения как да стане тя пешеходна, без да предизвика хаос в движението и паркирането в района.

„Вариантите за това са много, като първо може да бъде включен междинен етап от една година, когато улицата ще се затваря за автомобили само през почивните дни. Друг вариант е възможност за паркиране и преминаване на автомобили, но само на живеещите, т.е. притежателите на стикери в същата подзона на синя зона.

Паркоместата трябва да бъдат значително намалени и така ще се отворят повече пространства за пешеходците – най-големият ползвател на тази улица. Живеещите могат да бъдат частично компенсирани, като министерствата в района и Народното събрание бъдат заставени от Столичната община да намалят броя на служебните абонаменти и същите места да бъдат на разположение на живеещите, предлага Бонев.

Бордюрите да се премахнат

Условие за превръщането на ул. „Цар Шишман“ в напълно пешеходна или споделена с автомобили на живеещите в района улица е значително да бъде разширена зоната за свободно и безопасно пешеходно движение, което може да се случи чрез елиминиране на бордюрите. Това ще допринесе и за значително подобрение на достъпността за възрастните хора и хората с увреждания.

Без стълбове за уличното осветление – те пречат

Осеяните със стълбове тесни тротоари сериозно затрудняват ходенето пеша. Затова предлагаме изграждане на аксиално осветление, т.е. осветление, което не се поставя на стълбове, а се закача по околните фасади. Това е идеално решение за ул. „Цар Шишман“, която е с подходящи за целта габарити. Сега има само 4 дървета по тази улица, затова трябва да се засадят пораснали дръвчета.

Предложението вече е изпратено до Фандъкова

Мотивираното становище е изпратено до кмета Йорданка Фандъкова и ресорните зам.-кметове по строителството и транспорта.

Не бива да се допуска Столичната община да налее поредните милиони левове в проектирания вече ремонт на ул. „Цар Шишман“ и така да преповтори сегашната ситуация, която е остаряла и нефункционална. И не на последно място – това е шанс за управляващите общината да поправят редицата грешки, които бяха допуснати при ремонта на ул. „Граф Игнатиев“, и да докажат, че София се развива в унисон със световните градоустройствени тенденции, призовават от „Спаси София“.



Коментар на новината чрез Facebook