Жалба след местния вот: "Фейсбук" не спазва българското изборно законодателство

Жалба след местния вот: Фейсбук не спазва българското изборно законодателство

© Reuters

Сигнал срещу дружеството „Фейсбук“ е постъпил в Централната избирателна комисия заради неспазване на изисквания на Изборния кодекс по време на местните избори тази есен. Той е подаден от медийната и онлайн компания „Нет инфо“, се вижда в регистъра на комисията.

В сигнала се посочва, че дружеството е публикувало договорите си с възложителите на политическа реклама, но не е изпратило тарифите си до Сметната палата и избирателната комисия, както изисква българското законодателство.

В Изборния кодекс наистина има такова изискване, но само за медии, а в него „Фейсбук“ не се определя като такава.

Според „Нет инфо“ обаче става въпрос за сериозно нарушение на изборните правила, от което дружеството „Фейсбук“ е извлякло недобросъвестно конкурентно предимство и по този начин е било в състояние да повлияе на изборните резултати. Посочено е още, че подобно нарушение би довело до искане за касиране на изборите.

Компанията „Нет инфо“ посочва, че социалната мрежа е реализирала приход за 2019 г. от българска политическа изборна реклама в размер на 834 247 лв. В същото време приходите на „Нет инфо“ от местния вот са около 75 хил. лв. В жалбата се посочва, че също като „Фейсбук“ чрез платформата Vbox7 българското дружество също предоставя възможност за видеосподеляне – на клипове между различни потребители.

От „Нет инфо“ настояват „Фейсбук“ да се счита за доставчик на медийна услуга и да спазва изборното законодателство.

В Централната избирателна комисия са взели решение, че нарушение не е установено, тъй като социалните мрежи не са медии.



Коментар на новината чрез Facebook