"Демократична България" обяви план срещу опасното движение в София

Задръстванията по бул. Ген. Данаил Николаев са неизбежни при тази организация на кръстовището при Сточна гара.

© Юлия Лазарова

Задръстванията по бул. „Ген. Данаил Николаев“ са неизбежни при тази организация на кръстовището при Сточна гара.

Парадоксално, но новоремонтираните и новоизградените булеварди по-скоро допринасят за увеличаването на произшествията в София. Това се дължи на факта, че дори и новото пътно строителство следва стари възгледи за транспортното развитие на града. В момента през него преминава и транзитен трафик, защото тук се срещат четири магистрали – „Тракия“, „Хемус“, „Струма“ и „Европа“. В същото време не е завършен Околовръстният път и това е причина за допълнително натоварване на трафика.

Това са изводи в в Плана за пътна безопасност на София, изготвен от „Демократична България“ и представен през седмицата. В него са заложени политиките, които ще развива през новия мандат групата на обединението в Столичния общински съвет.

В плана е анализирано още, че София е на първо място в Европа по брой коли на глава от населението и е сред първите по смъртност, причинена от пътнотранспортни произшествия. София и Виена са сходни по брой население, но тук има 680 автомобила на 1000 души, докато в австрийската столица те са почти два пъти по-малко – 370, сочат данните за 2016 г. в програмата „Визия за София“. В последните три години в града се наблюдава сериозен ръст в броя на загиналите при пътнотранспортни произшествия (ПТП). През 2017 г. те са били 37, през 2018 г. – 51, а през 2019 г. вече са 75, според данните на Националния статистически институт и на Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР).

Тази тенденция е отчетена на фона на намаляващ общ брой на ПТП за същия период, което показва липса на добро планиране и обща неефективност на мерките за пътна безопасност, се отбелязва в Плана на „Демократична България“.

За предотвратяване на катастрофите „Демократична България“ предлагат проучвания в три направления.

Сточна гара е най-натовареното кръстовище

Проучване за опасни кръстовища – събирането на данни и изготвянето на анализи на най-натоварените и най-опасните от тях ще даде веднага моментната картина, което ще позволи да бъдат предприети конкретни мерки за намаляване на риска от ПТП. Най-натовареното кръстовище в София е кръговото на Сточна гара – с над 300 000 преминаващи превозни средства за денонощие по данни от 2016 г.

Пробивът на бул. „Ген. Данаил Николаев“, който се планира от десетилетие, но не се реализира, ще облекчи значително трафика в тази точка на града, се отбелязва в плана. Столичната община отдавна само заявява намерения да реализира пробива, но все го отлага. Идеята е трафикът по бул. „Ген. Данаил Николаев“ да не се влива в кръговото на Сточна гара и после да натовари допълнително бул. „Сливница“, а да минава транзитно през кръстовището и да излиза на бул. „Мария Луиза“ при Централната автогара.

Пресичането на кръговото кръстовище при Сточна гара е изпитание и за пешеходците, и за водачите.

© Юлия Лазарова

Пресичането на кръговото кръстовище при Сточна гара е изпитание и за пешеходците, и за водачите.

В Плана се посочва, че изграждането на Околовръстния път в частта от бул.“Братя Бъкстон“ до жк „Люлин“ ще е факторът, който реално ще изнесе част от трафика от центъра на града към периферията. В момента фокусът е върху строителството в участъка между жк „Младост“ и бул. „Цариградско шосе“.

Други важни инфраструктурни проекти, които непременно трябва да се довършат са бул. „Тодор Каблешков“, връзка на бул. „Брюксел“ с Околовръстния път, както и пробива на бул. „Пенчо Славейков“ от УМБАЛСМ „Пиригов“ до ул. „Инж.Иван Иванов“.

Да се възстанови споделеното пътуване по примера на Букурещ

Една от заявените цели в Плана е да се върнат различните форми на споделено пътуване в София. Примерът с услугите тип Uber доказа, че така успешно се намалява ползването на лични автомобили. Спирането на Uber беше класически пример за лобизъм, след като неговия руски конкурент Maxim бе оставен да работи, посочват от „Демократична България“.

При правилно законодателство компаниите за споделено пътуване могат да се превърнат в големи данъкоплатци и тези приходи да се инвестират в пътна безопасност, както е в Букурещ.

Проучване на пътникопотоците в градския транспорт – Центърът за градска мобилност (ЦГМ) трябва да направи актуално проучване за използването на градския транспорт в столицата. На базата и на данни от продажбите на билети и карти, ще бъде очертана актуалната картина за нуждите на гражданите, както и кои линии са претоварени и трябва да се увеличат колите по тях, Целта е да се установят конкретните причини, намаляващи конкурентоспособността на градския транспорт спрямо личните автомобили.

И тук тенденцията е обратна на заявените намерения на Столичната община. През 2011 г. градският транспорт е бил ползван от 44% от софиянци. През 2017 г. те са намалели до 37%, въпреки развитието на метрото и обновяването на автобусите, трамваите и тролеите, сочат изследванията на „Визия за София“.

От всички видове наземен транспорт само трамваи още няма на Сточна гара.

© Юлия Лазарова

От всички видове наземен транспорт само трамваи още няма на Сточна гара.

Проучване на автомобилния трафик ще покаже кои булеварди и улици са натоварени повече от допустимото и къде трябва да се инвестира с предимство в капиталовата програма на общината, за да бъдат осигурени алтернативни маршрути. За целта ще бъдат използвани и данните от датчиците, вградени в пътните платна. Стъпването върху Big Data данните при планирането и приоритизирането на големите инфраструктурни проекти трябва да има водеща роля при разходването на бюджета на София.

Видеонаблюдение на движението в целия град

Групата на „Демократична България“ заявява, че ще работи за монтирането на нови видеокамери през 500 м, като целта е да се покрие цялото улично движение. Заснемането на нарушителите ще позволява да бъдат преследвани и глобявани без изключения и в кратък срок.

За покриването на целия град със скоростно видеонаблюдение ще са нужни 20 милиона лева, но те ще бъдат възстановени само за няколко месеца от наложените глоби на нарушителите.

Бъдещето е на велосипедите и ходенето пеша

За да се намали радикално пътния травматизъм в София трябва велосипедният и пешеходният транспорт да са приоритет, а разрешената в кварталите скорост да се намали до 30 км/ч., посочват от „Демократична България“.



Коментар на новината чрез Facebook