Бирата, съчетана с футбол, увеличава хормона на радостта

Винаги спортните тържества на човешкия дух и особено футболът се свързват с бирата. Често ние се шегуваме, че това е като едно устойчиво словосъчетание, защото няма футболно състезание, в което да не е спонсор или спомоществувател някоя от бирените компании, а когато това е глобално футболно тържество, каквото е световното, разбира се някои от големите пивовари. Това каза в интервю за БГНЕС Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България, потърсена във връзка със сезона на повишено потребление на кехлибарената напитка, Световното по футбол, оценките на Брюксел за българските постижения в сектора и отношението на българина към бирата във всичките й разновидности и вкусове.

Специално за България за последните 25 години, когато ние следим тези събития, за месеците, когато се провеждат футболните тържества, в които се провеждат футболните първенства, е много трудно да отчетем дали, ако има ръст на консумацията, той е свързан с футболните първенства. Тъй като те са в един от най-активните сезони на пивопроизводство и на консумацията /в страната те са през юни/, статистиката и методологията на измерване не може да отчете точно дали поради тази причина има промяна в показателите. Обичайно експертите считат, че има съвсем леко повишение от около 1-2 %. Но много по-голямо влияние оказва, ако по време на световни и европейски спортни събития, имаме късмета да е съчетано с едно топло и приятно слънчево време, тогава безспорно консумацията се повишава. Нещо много интересно в тази връзка – обичайно е отчетено, че консумацията на бира се повишава видимо по време на световни и европейски първенства в държавите, в които се провеждат тези първенства. Там се събират страшно много фенове, обикновено всички са на улицата в заведенията, където има огромни екрани. Целият дух на общността са във възторг от това, което се случва и естествено пият бира, защото тя е една нискоалкохолна напитка, а тя освен всичко останало отключва и хормона на радостта.

Наблюдава се повишаване на консумацията и в страни, които напредват в състезанието, както е била прословутата 1994 г. България, когато българският отбор има изключително постижение. Като заключение можем да кажем – да през лятото бира се пие, когато има световни първенства, тази кехлибарена течност се разлива още повече, но не можем точно да определим с колко. Около 60% от продажбите на бира в страната традиционно се реализират през летните месеци, подчерта Радомирова. До преди 8-9 години, българският консуматор беше много консервативен, както мъжете, така и жените, но особено мъжете – отявлените бираджии не обичаха да експериментират с различни вкусове, с нови стилове и видове бира, които не са традиционните на българския пазар. Леко с промяната на поколенията, с това все повече, особено млади хора са в чужбина и като туристи и като студенти и на работа, особено когато са в държави с много развито портфолио, наситени бирени пазари с традиции – давам примери като Германия, Великобритания, Белгия, Холандия, Чехия, когато те се върнат в България те искат да намерят нещо подобно, те вече имат друго отношение.

Това безспорно се отразява много силно върху развитието на пазара и върху диапазона на различните видове пива, които се предлагат у нас. До преди няколко години мъжете бяха много активни, най-вече по отношение на консумацията на светло пиво, докато дамите сякаш малко повече обичаха да пробват нещо ново и различни, появиха се радлерите, т.е. този тип бири, които са пиво и сок. Те бяха създадени за дамите, но намериха и своята мъжка аудитория. Започнаха много масово да навлизат, особено през зимния сезон тъмните и червени пива. Започна много сериозен внос на различни видове бира, защо, защото пазарът го изисква, т.е. консуматорът. Членуващите в Съюза на пивоварите компании всяка година разширяват портфолиото си с минимум 14 асортимента бира, което е достойно за уважение, това са 6 компании.

Понастоящем по нашата статистка в страната се провеждат 8 лицензионни пива, някои от които са глобални брандове, което показва доверието, което имат тези световни производители на българските майстори пивовари и на българските цялостно компании, независимо дали те са локации на международни гиганти или са си с българско акционерно участие. Както и се забелязва една тенденция дамите също да са консуматори на пиво, като ние мерим консумацията в честота, не в литри както е статистиката, а колко често българинът пие бира и в този ред на мисли, лято средно време месечната честота на бира е около 13,5 – 14 пъти, като жените стават все по-активни консуматори също и може би причината за това се крие както в много големия диапазон от бири, който се предлага, така и че се разширява все повече предлагането на нискоалкохолни и безалкохолни пива – една тенденция, която все повече се утвърждава в страните от ЕС. На наскоро приключилия в Брюксел бирен форум беше отчето, че през миналата година делът на безалкохолните бити общо в страните от ЕС е около 55, нещо, което е наистина много съществено като количество, а на нискоалкохолните бири, т.е. под 2,5% е от около още 9%, значи около 14 общо за този тип бити. В тази връзка, ще си позволя да споделя нещо много интересно с вас, свързано с една общоевропейска регулация.

В момента се обсъждат промени върху структурната директива за акцизите върху алкохолните напитки и предложението на комисията е да има намаления в таксуването в акцизните ставки на бири, които са с алкохолно съдържание под 3,5%. Досега тази граница беше 2,8. Това показва, че вече всички отчитат, че трябва да има едни наистина разумни политики, с които не допуска разбира се злоупотреба с алкохол, но да се насърчават консуматорите да избират по-ниско алкохолни напитки и да се стимулира това производство, което е добре както за нашата индустрия така и цялостно за развитието на категорията. Наскоро в Брюксел бяхме изключително удовлетворени от своето представяне като българи. Най-напред защото като високоорганизирана индустрия, ние се оказахме в първите 5 държави, които са изпълнили доброволния ангажимент за предоставяне на списък със съставките върху етикетите, енергийна стойност и другите 6 елемента на хранителната информация. Като 99% от произвежданите в страната бири са със списък на съставките, което не е задължително, но ние сме го поели като ангажимент пред ЕК и също така около 97-98 са с изписване на енергийна стойност и съответно представяне он-лайн на останалите хранителни елементи. Това е едно изключително постижение за българските пивовари, защото данните за страните от ЕС са 70% от продукция със списък на съставките, около 40 стойност за енергийно съдържаните.

Другото, което много приятно ни изненада е, че излязоха първите данните за репутационното изследване, което се провежда през последните 3 години, всяка година във всички страни от ЕС за репутацията на пивоварната индустрия и за трета поредна година България е на второ място след Чехия, мисля че това е още по-висок показател за това колко добре се справяме като ни делят 2 точки в рейтинга, чехите са на първо място, ние на второ. И в сравнение с предходната година, сме повишили рейтинга на индустрията с 2 пункта, чехите също. Така че вървим ръка за ръка с тях. Това показва, че индустрията действително се ползва с уважението на българските граждани, на консуматорите и нещо, което е изключително важно – една от основните причини за това е, че най-напред ние сме абсолютно прозрачни като индустрия – няма никакви нелоялни или некоректни практики, от друга страна, продуктите, които произвеждаме са действително чисти, с много добро европейско качество. В бирата се съдържат само натурални съставки.

И една любопитна информация за консуматорите, че бирата дава възможност за една много голяма диверсификация вкусове, аромати и това най-много се цени от всеки един потребител – така излиза от изследванията и вероятната причина за това е, че е не само натурален продукт, но вътре се съдържат около 1000 съединения и вещества. Една голяма част от тях биха имали положителен ефект върху нашия балансиран начин на живот при умерена консумация, това го показват и редицата вече стотици медицински и научни изследвания и някак си подсъзнателно сигурно ние го усещаме, още повече това е една много – много древна напитка и по много приятни напитки си казваме: Наздраве, а сега с възможността това да бъде и с безалкохолните бири, тези поводи още повече. Така че идва лято, световното започва, на добър час на всички, нека феновете да консумират бирата с удоволствие и мярка и да имаме много – много положителни емоции, на добър час на всички.



Коментар на новината чрез Facebook